skip to Main Content

Tyngdlyftningsprogram

Då vi drar ner på olympiska lyft och styrka så lägger jag nu upp en lättare form av olympisk cykel som ni kan kombinera med dagens pass om ni modifierar passet alternativt lyftningen lite efter passets utformning. Den här programmeringen innehåller inga procent utan ni får själva hitta era tyngder. Tanken är att gå från lätt vecka 1 till tungt vecka 3 och väldigt lätt vecka 4. Jag har lagt upp ett exempel på hur en 4 veckors cykel kan se ut i facebookgruppen MCW sportklubb.

 

Måndag

Snatch

Snatch pull

Back squat

Det går bra att byta ut snatch mot vilken snatch variant ni vill tex. Hi hang, hang, snatch from blocks mm. Snatch pull går bra att byta ut mot snatch Dead lift.

 

Onsdag

Split jerk

Push press

OHS

Det går bra att byta ut push press mot behind the neck push press och shoulder press. OHS går att byta ut mot olika versioner av snatch balance.

 

Fredag

C&J

Clean pull

Front squat

Det går bra att byta ut clean pull mot clean Dead lift.

 

Är dagens pass ett kortare intensivt pass går det bra attt lägga in det efter tyngdlyftningen. Innehåller dagens pass mycket böj ta bort böjdelen av tyngdlyftningen eller skippa woden. Innehåller dagenspass mycket drag ta bort dragdelen i tyngdlyftningen eller skippa woden. Vill ni träna tisdagar undvik tunga pass. Det går bra att vara med på mer konditionsinriktade träningspass. Rodd är bättre än löpning då löpning ger mer träningsvärk och sliter mer på benen. Var fjärde vecka bör ni ha en återhämtningsvecka där ni inte utför tunga lyft och drar ned på antal pass.

Programmet är inspirerat av Greg everett och catalyst Athletics. På catalys Athletics hemsida hittar ni förklaring på de flesta övningar i 4 veckorscykeln jag har lagt upp.

Har ni frågor är det bara att fråga.

Back To Top