skip to Main Content

När man är ny är det många nya namn och beteckningar som dyker upp så här kommer en förklaring av dagens pass som finns på hemsidan och wodconnect.

Passen är indelade i delar. De flesta i en A och B del men vissa har fler delar. Om det står optional vid en del så betyder det att den är frivillig och den görs endast om den hinns med på passet. Varje del har sitt eget fokus.

 

Set / Reps:

Set skrivs alltid före reps. Står det tex. Back squats 3×5 betyder det att du ska göra 3 set av 5 repetitioner.

 

Tempo:

Står det tex Backsquat 3×5 @3211 betyder det att rörelsen ska utföras i ett specifikt tempo.
Första siffran beskriver tiden det ska ta att sänka tyngden i det här fallet 3 sekunder.
Andra siffran beskriver tiden du ska hålla kvar tyngden i botten i det här fallet 2 sekunder.
Tredje siffran beskriver tiden det ska ta att lyfta tyngden i det här fallet 1 sekund.
Fjärde siffran beskriver tiden du ska hålla kvar tyngden i topläget i det här fallet 1 sekund.

X står för explosivt= så snabbt som möjligt
A står för assisterad= du får ta hjälp tex. hoppa upp i en pull up eller i det tidigare exemplet på backsquat att du får hjälp av 1-2 kompisar att komma upp.

 

Super set:

Ibland står det  tex: A1 Lunge walk 3×20 rest 30sec A2 hip thrusters 3×12 rest 2min. Det betyder att övningarna ska utföras i följd. I det här fallet ska du utföra 20 utfallssteg, vila 30 sekunder, Göra 12 hip thrusters och vila 2minuter och sen upprepa detta 3 gånger.

 

AMRAP:

As many reps as possible. Gör så mycket som möjligt på angiven tid. Skala övningar och tyngder så att du klarar av att jobba under hela passet. Det finns bättre sätt att träna styrka på än att lassa på en massa tyngd i en amrap.

 

For time:

Utför bestämd mängd arbete så snabbt som möjligt. Har ibland en timecap vilket betyder att du måste hinna klart innan timecapen går ut. 

 

EMOM:

Every minute on the minute. Utför bestämt jobb på bestämd tid, i detta fall varje minut. Tex.. 10min emom: 10 burpees betyder att du ska utföra 10 burpees varje minut i 10minuter totalt 100 burpees. Anpassa emomen genom att skala reps/tyngd/övningar. Ibland står det E2M(Every two minutes) vilket betyder att du har 2 minuter på dig att utföra bestämd mängd arbete.

 

Death by:

En emom där arbetet du ska hinna med ökar för varje minut. Tex. Death by burpees då du första minuten ska göra en burpee, andra två osv. Börjar lätt men du kommer snart upp i en siffra som är svår att hålla När är du inte längre klarar av att utföra jobbet på angiven tid är passet slut.

Back To Top